Що нам заважає ПРОСТО виховувати дитину?

На те, як ми виховуємо наших дітей, як ставимося до загальноприйнятих стандартів виховання, наскільки готові застосовувати все те, про що трубять психологи або наші бабусі, які з покоління в покоління передають певний набір ефективних виховних заходів для «складних» ситуацій, а скоріше для « складних дітей, впливає безліч факторів. У статті хочу поговорити про кілька, скажімо так, фундаментальних, на мій погляд. Саме вони, що глибоко сидять у нас, впливають на більшість наших реакцій та дій.

Якщо заглянути вглиб самого виховного процесу, там виявиться прямий зв’язок між нами, нашими уявленнями про себе, світ і висновки, ґрунтуючись на яких ми чинимо дії. Почну по порядку. Для того щоб бути свідомішою людиною, а тим більше батьком, спочатку я розбиралася в тому, що мені заважає залишатися такою в «слизьких» конфліктних ситуаціях. Чому ми, батьки, іноді зриваємося, хоч самі це не схвалюємо? Чому в одній ситуації наші емоції піддаються контролю і ми розрулюємо все без нервових втрат, а іноді просто божеволіють і готові на багато? Копнем глибше — перш ніж починати вивчати психологічну літературу на тему правильного виховання, необхідно звернути увагу на ту, яка розповість про батька. Завжди потрібно починати з себе, поки ми не змінимо своє ставлення до себе, поки не зрозуміємо наші власні мотиви в ситуаціях, домагатися від дитини того ж марно. Це перший висновок, що допоміг подивитися на виховання доньки під іншим кутом! Погодьтеся, сьогодні про це чули вже багато хто. На жаль, досі я стикаюся з тим, що багато батьків просто не розуміють, з чого починати, хоча готові працювати та переглядати своє ставлення до багатьох речей, у тому числі й до виховання. Пропоную почати ось із чого: Перше, на що треба звертати увагу – наше дитинство, наші переконання та сформовані програми поведінки. Десь глибоко всередині кожного штабелями покладено всілякі переконання, норми, програми, заборони, правила. І часто наші рішення продиктовані не серцем, а саме цими засвоєними та добре покладеними у підсвідомості правилами. І як би ми з ними не боролися у дитинстві, зараз все одно щиро впевнені, що все це правильно і так і має бути. Більшість наших переконань є результатом старих програм, записаних у нашій підсвідомості. Одні були записані ж нами, інші — результат чужої праці. І других – більшість! Чи часто буває, що ваша дитина пручається, коли ви наполегливо вимагаєте від неї виконання тієї чи іншої дії, чи правила? Вам напевно здається, що це примха, і ви все одно наполягаєте на своєму. Але чи не краще буде запитати себе: «А кому це насправді потрібно? Мені чи йому? Може, дитина в цей момент наполегливо бореться не з вами, а з встановленням чергової чужорідної програми? Чи не думали про це? Скажу чесно, чим частіше починаєш ставити собі питання «Кому це зараз треба насправді?», тим краще починаєш розуміти себе та дитину. А у відносинах із чоловіком та близькими таке питання — просто незамінна річ, бо часом рятує від непотрібних конфліктів! Перевірено мною! Однак потрібно знати, що не всі програми погані чи вірусні. Є ті, що абсолютно необхідні, наприклад, переходити дорогу потрібно лише на зелене світло світлофора, або зранку треба чистити зуби. Це також програми, вписані нам у підсвідомість колись. Погодьтеся, без них було б погано. З «вірусними» ж програмами справа набагато цікавіша: ми часто зовсім не помічаємо, що те, що передаємо нашим дітям, було нам продиктовано і щільно утрамбовано в дитинстві. Наприклад, «Моя дитина повинна добре їсти». І їсть дитина насильно їжею, а в результаті отримуємо дорослого з явними проблемами в харчовому плані і порушеннями в роботі шлунково-кишкового тракту в результаті психосоматичних розладів. Рішення, як виявилося, тут дуже просте — ставити собі найчастіше запитання: Що це принесе моїй дитині: користь чи шкода? Кому це більше треба: мені чи йому? Чому я хочу, щоб моя дитина робила саме це? Що станеться з ним, якщо він цього не зробить? Що станеться зі мною, якщо я не доб’юся цього від нього? Ці прості питання допоможуть подивитися на ситуацію з іншого боку. Мама чи тато, знешкодивши програму, зможуть для себе свідомо вирішити, а чи варто наполягати на своєму, чи можна зробити все якось інакше? Коли ми прислухаємося до себе і дитини — знаходимо рішення, яке влаштовує нас обох. Після переконань та програм не завадило б розібратися з тим, кого ми насправді бачимо у своїй дитині. З нашими очікуваннями. Чесно, з ними розбираюся і досі! Справа в тому, що коли ми дивимося на когось під певним кутом і бачимо в ньому тільки те, що дійсно хочемо побачити, весь наш розум каже нам, що він це дійсно бачить у людині, ситуації, у нас самих.