Як малювання впливає розвиток дітей

Діти люблять малювати. У всіх країнах та суспільствах діти створюють картини, малюнки та розповідають історії за допомогою зображень, навіть якщо в їхньому розпорядженні є лише палиця та пісок. Починаючи з однорічного віку та протягом усього дитинства діти розфарбовують картинки та малюють всілякі реалістичні та фантастичні малюнки. Дитячі малюнки часто вражають батьків та психологів, які бачать у них ключ до індивідуальних якостей, емоцій та розумового розвитку дитини.

Малюнки – це відображення творчості дитини та її почуття прекрасного. Малюючи, діти також розвивають логічне мислення та символічну виставу, оскільки вчаться відображати навколишній світ у двомірному просторі, на папері. Малювання також розвиває просторову орієнтацію дитини, сприяє навчанню точним наукам та допомагає регулювати емоції під час стресу. Психолог Лев Виготський стверджував, що малюнки є частиною символічної системи комунікації, що включає мова, читання і письмо. Система комунікації дитини розкривається у процесі розвитку. У буквальному значенні примітивні дитячі малюнки є проміжною ланкою між усними та письмовими формами мови.

Але як батьки та вчителі можуть навчити дитину малювати? Чи потрібно це робити? І як це можна зробити? У художній школі дитини можуть навчити конкретні методи малювання. Але, окрім цього, маленькі діти люблять грати у кубики, розігрувати сценки чи читати дитячі книги. Чи можуть ці заняття вплинути на вміння малювати? Щоб знайти відповідь це питання, американські психологи провели дослідження. Воно тривало 8 тижнів, і в ньому взяла участь 91 дитина дошкільного віку.

Діти були випадковим чином розподілені за трьома групами, у кожній з яких вони займалися певним заняттям: читали дитячу книгу, будували з кубиків або грали в уявні рольові ігри. Разом про те кожна група дітей малювала, і вчені досліджували, наскільки впливали заняття дітей з їхньої навички малювання: художня майстерність, пізнавальні здібності тощо. Дитячі малюнки оцінювалися за п’ятьма критеріями: творчі здібності, художній талант, просторова складність, використання кольорів та використання образів людей у ​​малюнках.

Дослідження показало, що навички малювання у дітей (у сукупності всіх п’яти критеріїв) протягом восьми тижнів покращали. Діти, у яких навички малювання були спочатку вищими, показали більший прогрес у навчанні, хоча покращення навичок спостерігалося у всіх дітей. З трьох занять найбільш корисним для розвитку навичок малювання виявилося читання книги: воно позитивно вплинуло на розвиток творчих здібностей, таланту та просторової складності. Група, де діти будували з різнокольорових кубиків, показали найбільший прогрес у використанні кольорів у малюнках. Рольові ігри найменше вплинули на розвиток навичок малювання, але в цій групі спостерігався найбільший прогрес у використанні образів людей у ​​малюнках. Ймовірно, це було з тим, що у рольових іграх першому плані виходять стосунки для людей.

Чому читання виявилося оптимальним заняттям для розвитку навичок малювання у дітей? Психологи, які працювали з групою дітей, які читали книги, ставили дітям багато питань, пов’язаних із ілюстраціями. Психологи часто зупиняли процес читання, щоб поставити питання про кольори, просторове розташування предметів і сюжетні елементи, зображені на малюнках. Потім дітям пропонувалося коротко відповісти на ці запитання або обговорити малюнок. Ілюстрації надзвичайно важливі у дитячій літературі, тому, коли увагу дитини звертають на деталі цих ілюстрацій, вона краще розуміє, як має виглядати якісний малюнок. Розглядаючи стиль та сюжет ілюстрацій, діти змогли досягти прогресу у розвитку творчих здібностей, складності та реалістичності своїх малюнків. Іншими словами, діти перейшли від спостереження до створення своїх малюнків.

Малювання пов’язане з розвитком пізнавальної, емоційної сфер та символьної мови дитини, сприйняттям простору та навчанням точним наукам. Тому батькам важливо знати, які види діяльності крім формального навчання малюванню сприяють його розвитку. Розглянуте вище дослідження показує, що батьки та вчителі можуть використовувати читання ілюстрованих книг у процесі навчання малювання малюнку.

Звертаючи увагу дитини на кольори, форми, елементи сюжету та загальне виконання книжкових ілюстрацій, ви можете покращити її майстерність у малюванні. Більшість психологічних досліджень на цю тему, які проводилися раніше, були присвячені інтерпретації змісту дитячих малюнків. Однак подальше дослідження того, які види діяльності допомагають дитині розвивати її навички, допоможе зрозуміти, як можна поєднати дозвілля дитини з її розвитком.